Zelený čaj a jeho blahodárné účinky

U nás káva, v Japonsku zelený čaj jsou již tradiční pochutiny. Zelený čaj a káva mají jistě hodně společné. Ale co je na zeleném čaji opravdu jiné než na kávě? Kdy je vhodné pít kávu a kdy zelený čaj? Uvařte si šálek zeleného čaje, nechte 2 až 3 minutky luhovat a já vám něco o zeleném čaji řeknu.

Dnes rozebereme:

  • Co obsahuje zelený čaj?
  • Jaký má vliv zelený čaj na tréninkový výkon?
  • Kdy je vhodné pít zelený čaj?
  • Antioxidační účinky zeleného čaje

Co vlastně obsahuje zelený čaj…

Katechiny dodávají čaji hořkost a trpkou chuť. Kofein posiluje hořkost a aminokyselina Theanin přináší lehce nasládlý element do nejzastoupenějších látek v zeleném čaji.

Kromě základní trojky katechinu, kofeinu a theaninu se v zeleném čaji vyskytuje hojné zastoupení vitamínů, minerálů, polyfenoly, chlorofyl a saponiny.

Proč tedy pít zelený čaj?

Podpora sportovního výkonu

Vyskytující se kofein vás může příjemně povzbudit po náročném dni, ale i na startu samotného dne ke snídani. Nástup stimulačních účinků kofeinu v zeleném čaji jsou oproti kofeinu v kávě výrazně pomalejší a dlouhodobější a to díky aminokyseline theaninu.

Kofein v kávě a čaji mají však společné to, že kofein prokrvuje mozek, tedy se krev přesouvá do mozku a ubírá například ze svalů. A to otevírá další podkapitolu:

Pití za účelem prokrvení svalů

Pokud tedy kofein odkrvuje svaly a prokrvuje mozek, doporučuji vyhledávat zelený čaj bezkofeinový, který bude bohatý na látky ECGC, které podporují syntézu oxidu dusnatého (NO).
Z toho vyplývá, že pití kávy nebo zeleného čaje před tréninkem podporuje stimulaci mozku a tedy i vaší bdělost a energii, ale samovolný pocit prokrvení svalů zde příliš nevyhledávejte.

Pozor, každý zelený čaj bez kofeinu neobsahuje tyto látky – ptejte se proto výrobce, jestli je bohatý na ECGC a vyžadujte ho.

Spalování tuků s ním jde snadněji

Studie zeleného čaje ukazují, že dodáváním zvyšuje zelený čaj spalování tuků o cca 17 %! Je to pravděpodobně díky zlepšené citlivosti na inzulín a snadnějšímu uvolnění tuků z podkoží do krve, což mě vedlo i k přidávání zeleného čaje do naší náhrady stravy. Při vhodném stravování a tréninku můžete významně posílit vaše snažení v redukci hmotnosti.

Pití zeleného čaje přináší podle všeho také lehký tzv. termický efekt. Tedy lehce zvyšuje teplotu těla a tím spalujete po dobu zvýšené teploty více kalorií.

Zelený čaj se pro posílení spalování tuků přirozenou a nenásilnou cestou velmi hodí a doporučuji pití alespoň jednoho šálku denně (ideálně dopoledne).

Antioxidační vliv zeleného čaje

Zde působí především dvě účinné látky v zeleném čaji a to obsažené polyfenoly a chlorofyl. Polyfenoly působí také skrze zvyšování aktivity enzymu, který v těle mění jedovatý a karcinogenní působící peroxid vodíku na neškodnou vodu a kyslík.

Polyfenoly zabraňují zhoubnému množení buněk a blokují mimo jiné enzymy, které „tvoří“ potencionální karcinogenní látky. Zelený čaj je výjimečnou surovinou a pochutinou, kterou by si měl prostě dopřávat každý.

Ostatně podívejte se na kardiovaskulární onemocnění v Čechách a v Japonsku. Nebo kolik mají obyvatel postižených nadváhou a kardiovaskulárními onemocněními a kolik jich máme v ČR? Samozřejmě nelze připisovat vše pouze pití zeleného čaje, to by bylo přinejmenším úsměvné, ale proč si nepřevzít „nástroj“, který jim v jejich výsledcích pomáhá?

Přemýšlejte, kdy je vhodné pro Vás pít zelený čaj v závislosti na váš trénink nebo zdraví.

Pokud se vám článek líbil, budu rád za každý „Like“ a sdílení na zdi!

Pijte zelený čaj!
Jakub Jiřičný

Kam pokračovat dál?

banner-gorilla-burnout-fuel-589x380-eshop-gorilla

Klíčová slova: zelený čaj, ecgc, katechin, kofein, theanin, green tea, gunpower

Od 14.12.2012 bylo zakázáno uvádět většinu tvrzení u jednotlivých surovin a to nařízením Evropské komise č. 432/2012, v případě že nebyly u potraviny či doplňku stravy provedeny klinické testy v souladu s nařízením Evropské komise. Tento článek má pouze informativní charakter a čerpá z volně dostupných studií. Většina tvrzení není tedy podložena zdravotním tvrzením nařízením EU.

Jak zhubnout 8 cm v přes bčicho za 21 dní

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů