Zdravé rýžové chlebíčky… Opravdu?

Kolem diet se objevuje tolik zmatených informací, že už je téměř nadlidský úkol zjistit, co opravdu je a co není zdravé. Netuším, kde se informace o prospěšných pufovaných výrobcích vzala (to nechť posoudí každý znás), ale jednoznačně mohu říct, že tyto „polystyrenové“ výrobky zdravé nejsou.

Co si o nich dnes řekneme:

  • Co je to puface?
  • Proč nejsou pufované výrobky dobré?
  • Jak se správně stravovat?

Co je to pufování?

Abyste to celé pochopili, musím vám vysvětlit, jak to celé probíhá a co se děje při pufování.

Vstupní surovina pro výrobu těchto výrobků je pšenice, rýže či kukuřice. Jsou to celá (nijak nezpracovaná) zrna. výrobek je tedy CELOZRNNÝ! Super!

Proces puface je velmi rychlá akce, která trvá pár vteřin. Zrna pod vysokým tlakem a teplotou cca 300°C nabobtnají, odpaří se vlhkost a zachovají se nutriční hodnoty. Při tomto procesu vzroste obsah vlákniny! Paráda. Až sem to zní zdravě, ne? Ale pojďme se podívat dál.

Polystyrenové spouštěče inzulínu

Kukuřice a rýže mají celkem nízký glykemický index od 45 do 50. To je v pořádku. Tak proč zas plaším?!

Pufované výrobky mění svůj glykemický index a dosahují hodnot až přes 80 GI! Pro představu GI 100 má hroznový cukr, neboli glukóza. 100 a 80 není již tak velký rozdíl. Dali byste hroznový cukr, když chcete shazovat kila? Určitě ne. Tak proč pufované výrobky?

Záměrně jsem vynechal glykemický index pšenice a jeho samotného zrna.. není to totiž 45, 50 ani 60.

„Malá obilnná vsuvka“:

Víte, jak dříve vypadala a také se pěstovala pšenice? Ne? Nevadí. Stačí vám informace, že se pěstuje a vypadá úplně jinak. Dá se říct, že ze slona udělali křečka. Co taková velká změna může udělat se samotným složením? Zemědělství se zasloužilo o výraznou změnu struktury této populární obiloviny. Mimo totální změny vizuální struktury i vlastností, které má. Pro představu před 100-200 lety byla pšenice 2,5 metru vysoká. Dnes okolo 1 metru, aby se co nejvíce vytěžilo (a proto aby se pod náporem váhy úrody nelámaly celé klasy). Pšenka ale zaznamenala další drastické změny ve struktuře genetického kódu, a to díky křížení a šlechtění.

Co to znamená?

Když má dnešní pšenice glykemický index 90, pak po pufací bude mít ještě vyšší hodnoty. Proto jsou pšeničné pufované výrobky perfektním nástrojem pro dosažení prudkého nárůstu a posléze i pádu inzulínu. To vám zajistí, že budete mít za hodinu opět hlad nebo že ihned po jídle se budete cítit bez energie a šli byste nejraději spát. Nemluvě o tom, že vysoká hladina inzulínu zablokuje spalování tuků.

Jak to do sebe všechno zapadá

Poměrně jednoduše. Jelikož mají pufované chlebíčky velmi silnou odezvu na inzulín (klidně okolo 80 GI), tělo si začne výrazně víc ukládat tuk, a to díky zvýšenému inzulínu po delší dobu. Takže v případě, že si dáte takovýto chlebíček, nejenže se vám tuky ukládají, ale také se přestávají spalovat a navíc máte za chvilku znovu hlad. To nezní jako ideální potravina pro dietu. [1]

Třešnička na dortu – nízkotučné diety

Stále se setkávám u svých zákazníků a klientů s tím, že jí kriticky málo zdravých tuků a tuků obecně. V zámoří již toto mylné stravování odeznělo. Ale u nás v Evropě tato „dieta“ přežívá velmi úspěšně dál.

Pokud nepřijmete tuky, zvýší se přirozená tvorba tuků v těle. Je to tím, že tělo tuky jednoduše potřebuje! Proto je vhodné přijímat potraviny, které mají vyvážený poměr všech živin nebo prostě jíst vyváženě.

Nízký příjem tuků spolu s vysokoglykemickými sacharidami mají destruktivní účinky na naše tělo. Jedná se o zakládání na tzn. metabolickou neflexibilita. To je označení, které se používá pro stav, kdy tělo neumí efektivně využívat tuk jako energii a mobilizovat ho, respektive metabolizvat ho.

Jak to funguje ve vzorci:
Pufovaný chlebíček = zvýšení inzulínu = zvýšení ukládání tuků v těle
Pufovaný chlebíček bez příjmu zdravých tuků = zvýšení tvorby tuků i ukládání tuků = nespalujete nebo nabíráte tuk

Za zmínku stojí také to, že časté a velké zvýšení inzulínu bez toho, aniž byste byli po tréninku nebo cvičení, vás pokaždé přibližuje k velmi známé a dnes populární nemoci diabetu, tedy cukrovce.

Co si z toho odnést?

Snažte se vždy kombinovat nízkoglykemické sacharidy a tuky společně nebo ideálněji jíst po většinu dne tuky a bílkoviny společně se zeleninou a teprve po tréninku vyměnit tuky za sacharidy.

Doporučuji místo pufovaných dobrůtek zkusit náhradu stravy BURNOUT Fuel, která obsahuje kvalitní sacharidy, dostatek bílkovin ale také zdravé tuky.

NEBOJTE SE TUKŮ! Pokud totiž omezíte příjem sacharidů z těchto pufovaných dobrůtek a nahradíte je kvalitními celozrnnými potravinami a zvýšíte příjem zdravých nenasycených tuků, dodáte tělu přesně to, co potřebuje. Tělo vás pak odmění správným a funkčním spalováním. Nezapomínejte však také na bílkoviny!

A na konec bych dodal, řiďte se zlatým pravidlem: „Čím méně je potravina zpracovaná, tím lépe.“

Pokud jste se v článku dozvěděli užitečné informace, dejte mu „Like“ a sdílejte mezi své přátele!

Zajímejte se o to co jíte!
Jakub Jiřičný

Kam pokračovat dál?

Klíčová slova: Racio chlebíčky, pufované výrobky, rýžové chlebíčky, zdravé polystyreny, krekry

Jak zhubnout 8 cm v přes bčicho za 21 dní

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů