Za vším hledej trávení

Dnes si dovolím připodobnit francouzskou frázi „Cherchez la femme“ což v našem jazyce známe jako „Za vším hledej ženu.“ A nepochybně v podobné situaci se nacházíme při řešení většiny problémů našeho těla pouze se záměnou ženy za trávení. Špatné či nedostatečné trávení se totiž projevuje na naší výkonnosti, vitalitě, vzhledu a dokonce i charakteru. Ale nejen to, často se na mě obrací jedinci, kteří se snaží zuby nehty nabrat na váze a jedí obrovská jídla ale s neúspěchem. Jsme bezpochyby to, co strávíme anebo nestrávíme. Více už v dnešním článku. Co se dnes dozvíte:

  • Jednoduchý test kvality vašeho trávení
  • Jak funguje trávení

Jednoduchý test trávení

Na samém počátku cesty za správným trávením je třeba zjistit, v jakém stavu se trávení momentálně nachází. Jedním z ukazatelů je doba, za kterou projde jídlo celou trávicí soustavou. Jak na to? Jednoduše si ráno na lačno dejte 1 až 2 tablety živočišného uhlí (záleží na konkrétním produktu – celkem ale 5 gramů) a zapište si čas, kdy jste ho snědli. Jakmile půjdete na velkou a uvidíte černé zabarvení stolice, opět si zapište přesný čas. Pokud je celková doba kratší než 12 hodin, je dost pravděpodobné, že nevstřebáte všechny přijaté živiny z jídla. Tedy pokud nabíráte svaly marně, je velmi pravděpodobné, že vás limituje právě předčasné opuštění potravy z těla. Pokud je to mezi 12 až 24 hodinami, je vše v naprostém pořádku! Pokud je doba delší než 24 hodin, pak jídlo zůstává ve střevech příliš dlouho, což představuje problém, jelikož se některé nežádoucí látky mohou dostat zpět do krevního řečiště a způsobit slušnou neplechu.

Základní proces trávení

Základní funkcí trávicího ústrojí je rozložit jídlo na menší částečky, které jsou využitelné pro našeho tělo na obnovu buněk, růst a zejména jako zdroj energie. Postupně jsou bílkoviny rozloženy na aminokyseliny, sacharidy na glukózu a tuky na glycerol a to chemickou a mechanickou metodou. Mechanická – znamená počáteční přípravné procesy pro kompletní strávení. Je to žvýkání a kousání, které probíhá v ústech, kde se jednak rozmělňuje jídlo, ale také se mísí se slinami, díky kterým může být potrava kompletně zpracována. Chemická – obsahuje trávící enzymy a žaludeční šťávy, které se zapojují buď v žaludku nebo ve střevech. Slouží k poslednímu kroku trávení a následné absorpci živin skrze stěny střev. Navazuje na mechanickou část trávení. Můžete mít tedy vyladěný jídelníček, a přesto se potýkat s určitými potížemi. Zkrátka pokud trpíte nějakou poruchou trávení, nezáleží na tom, co jíte, protože to vaše tělo není schopno důkladně strávit a využít! Jestliže se můžete futrovat jídlem jako divý, a nepřiberete ani gram a jediným výsledkem je těžký žaludek a nadýmání namísto vybudování nějaké svalové hmoty, pak se podívejte na proces trávení blíže a čtěte dál!

Proces krok po kroku

Jednotlivé části, kterými prochází jídlo při trávení, jsou značně komplikované. Proto některé zmíním jen v krátkosti a více rozeberu jen ty důležité, spojené s naším zdravím a vstřebáváním živin.

Trávení začíná už v hlavě

Trávení jídla začíná dokonce ještě dříve, než jídlo vůbec dáme do úst. Nejprve totiž dostaneme na jídlo chuť a současně mozek vyšle signál ke tvorbě slin. Sliny jsou důležitou součástí trávení sacharidů, protože obsahují enzym zvaný amyláza, který připravuje sacharidy na jejich zpracování v tenkém střevě. Při rozkousávání se tedy mísí potrava se slinami a je připravována na další cestu jícnem. Zde je důležité zmínit i fakt, že bez důkladného rozmělnění potravy na části nemohou trávící enzymy správně a efektivně fungovat. Poté jídlo putuje do jícnu, který je spojnicí mezi ústy a žaludkem. Obyčejně to zabere pár vteřin, ale pokud není jídlo dostatečně rozkousané, může to trvat i několik minut, proto je důkladné rozkousání velmi důležité.

Když máme plný žaludek

Po naplnění se žaludek uzavře kroužkovitým svalem, který má za úkol ochránit jícen před únikem kyselin, které vznikají v žaludku. Tam se pak jídlo promísí s kyselinou chlorovodíkovou (HCL) a dalšími látkami. Funkcí kyseliny chlorovodíkové je zničení většiny bakterií a mikrobů, které se mohly dostat do jídla. Dále se zde začínají trávit bílkoviny díky přítomnosti pepsinu a také tuky díky enzymu lipáza. V této fázi tělo absorbuje pouze vodu, sůl a alkohol do krevního oběhu a všechny další živiny se až posléze získávají z tenkého střeva. Jídlo v žaludku setrvá 2 až 4 hodiny dle množství vlákniny, tuků a bílkovin v jídle, které celý proces zpomalují. Proto je vhodné těsně před a po posilování příjem vlákniny a většího množství tuků a bílkovin omezit. Pokud jste hladoví před tréninkem, dejte si raději proteinový koktejl. Stejně tak se zachovejte i po tréninku. Pokud vám jde o spalování, dejte si po 30 minutách po ukončení tréninku protein. Naopak pokud nabíráte svalovou hmotu, je vhodné přijmout spíš gainer.

Zde tělo získává živiny

Další zastávkou je tenké střevo, kde živiny z jídla putují do krevního oběhu skrze malinkaté klky na stěně střeva a tělo zde produkuje trávicí enzymy. Trávicí enzymy jsou v této fázi naprosto nezbytné pro absorbování všech živin z jídla. Klky rozeznávají, jaké části jídla vstřebat a které raději zablokovat, protože jsou škodlivé. Nicméně některé potraviny a medikamenty mohou tu klíčovou funkci potlačit, což vede k nemoci zvané “syndrom děravého střeva” (neboli leaky gut syndrome). To je poměrně závažný zdravotní problém nevyužívání živin, který rozebereme v dalším článku! V rámci jednotlivých částí tenkého střeva dochází ke vstřebávání minerálů, vitamínů, tuků, různých typů sacharidů (fruktózy, glukózy, galaktózy, maltózy, sacharózy a laktózy) a také bílkovin rozložených na aminokyseliny. Zde se odehrává nejpodstatnější část vašeho budování svalů. Kromě trávicích enzymů je v této části podstatná i hladina pH ve střevě. Pokud prostředí není dost kyselé nebo je příliš zásadité, ne všechny živiny se absorbují a vstřebají! Pokud vás zajímá problematika překyselování čtěte můj ebook – Zásady proti zakyselení organismu.

Co ovlivňuje dehydrataci?

Poslední částí trávicího traktu, než jídlo opustí naše tělo, je tlusté střevo. Zde dochází k absorpci zbylé vody a živin, které se ještě vstřebaly. Také se zde formuje stolice, takže pokud projde natrávená strava touto částí příliš rychle, voda se nestačí odsát a máte průjem, naopak pokud příliš pomalu – vzniká zácpa. Obojí značí problém funkčnosti střev.

Co teď?

Již brzy bude uveřejněn další článek o nejčastějším problému trávení – syndromu děravého střeva, o kterém si povíme více a podíváme se na problém detailněji. Zároveň identifikujeme problémy, které ho způsobují. A nakonec uvedu několik principů k návratu síly trávení. Udělejte si test s uhlím a sledujte publikování dalšího článku! Jakub Jiřičný

Kam pokračovat dál?

Klíčová slova: Trávení, trávící enzymy, co jíst před a po tréninku, trávící potíže, nadýmání, plynatost, nabírání svalů, syndrom děravého střeva, test trávení, přebytek bílkovin  

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů