Stačí nám dnešní příjem ovoce a zeleniny?

Z určitého úhlu pohledu se může zdát, že přijímáme dostatek ovoce a zeleniny. Ale zeleninu nepřijímáme jen kvůli vláknině a proto, že je to správné, ale hlavně proto, že obsahuje mikroprvky. Tím myslím hlavně vitamíny a minerály. Otázka však je, přijímáme dostatek těchto mikroživin? Kolik bychom měli jíst ovoce a zeleniny pro dostatečný příjem vitamínů a minerálů? Čtěte dnešní první díl o vitamínech, minerálech a příjmu ovoce a zeleniny. Jdeme na to!

  • Kolik bychom měli přijímat zeleniny a ovoce?
  • Jak je kvalita ovoce a zeleniny znehodnocována?
  • Jaké jsou projevy nedostatku vitamínů a minerálů?

Mikroživiny a tedy vitamíny a minerály jsou nezbytné pro náš život. Slouží jako katalyzátory biochemických reakcí v těle. Existuje 13 typů vitamínů a 15 minerálů důležitých pro tělo. Vesměs si tyto mikroprvky tělo nedokáže vyrobit, proto jsme odkázáni na jejich příjem právě z ovoce a zeleniny. Ale přijímáme jich dostatečně?

Příjem ovoce a zeleniny v Evropských zemích v roce 2009

Ne, nepřijímáme a většinou ani z daleka. Jsme dlouhodobě v deficitu. Výsledky v roce 2009 – obrázek výše – prokazatelně ukazují, že ani dříve jsme neměli dostatečný příjem (v tu dobu EU a WHO doporučovala 400 g ovoce a zeleniny denně). Nyní, když se náš příjem nijak závratně nezměnil, tak EU a WHO doporučuje už 600 g ovoce a zeleniny denně. Od roku 2009 se jistě povědomí o důležitosti konzumace ovoce a zeleniny zvýšil a s tím i příjem, ale požadavky také, a proto jsme stále v cca 20-40% deficitu co se týče příjmu ovoce a zeleniny. Co víc, znamená to také i to, že máme nedostatečný příjem vitamínů a minerálů. Proč?

Důvody, proč nepřijímáme dostatek vitamínů a minerálů?

Snižování kvality ovoce a zeleniny

Ať už je to dlouhá vzdálenost, kterou urazí, urychlené pěstování díky používání chemií pro podporu růstu (vyšší výnosnost), nepřirozené pěstování (aféra s pěstováním rajčat ve Španělsku) a další.

Na jedné straně je to snižování kvality díky postřikům (herbicidům a fungicidům…), podpoře růstu a dalších, což se projevuje až 1% úbytkem vitamínů a minerálů v zelenině a ovoci ročně [1].

Poslední faktor, který je třeba zohlednit je i to, že přetěžujeme půdu samotnou, která stejně jako tělo nemůže neustále fungovat 100 % – resp. plodit bez přestávky plodiny nejvyšší kvality a ještě bez kvalitního a přirozeného hnojiva. Zemina je tak využitá a přetěžovaná, nenechává se jí odpočinku, ovoce a zeleniny se ošetřuje chemií, aby vydržela transport, dozrála uměle nebo nemusela vůbec přijít do styku se sluncem.

To jsou dle mého nejzásadnější problémy, které se podepisují na kvalitě ovoce a zeleniny a nejen na nich, ale na všech plodinách.

Na straně druhé, je i fakt, že vyšší příjem ovoce a zeleniny by teoreticky mohl zároveň více škodit, právě kvůli hojné chemii, kterou je ovoce a zelenina vydatně ošetřována.

Zvýšená fyzická aktivita = vyšší požadavky

Říkáte si, že se zdravě stravujete a jíte více zeleniny a ovoce než je běžné a tím pádem máte i dostatek vitamínů a minerálů. Pak jste ale dost možná stále v mírném deficitu… proč?

Pravděpodobně aktivně sportujete, že? Pak máte tyto požadavky na vitamíny a minerály logicky vyšší. Jak jsem psal, vitamíny a minerály jsou katalyzátory, tedy určitým filtrem či sítem těla, které nějak pomáhají k různým dějům, které vznikají v těle.

A právě sportem se v tělu odehrává nespočet těchto reakcí či dějů více a tím pádem se i vitamíny a minerály více spotřebovávají. Vědci a doktoři vědí, že se toto děje, ale nelze asi jednoznačně spočítat, o kolik je větší ona spotřeba, jak narůstá a jak se vyvíjí.

Nicméně i tento faktor je nutné brát v potaz a nějak ho řešit. Teď se můžete cítit fajn, ale až čas samozřejmě může ukázat. Dáváte na příjem vitamínů a minerálů dostatečný důraz?

Následky dlouhodobého deficitu

Dostáváme se hlouběji k jádru problému a další otázce – Proč?

„Proč bychom se vůbec měli zajímat o to, jestli máme vyladěný příjem vitamínů a minerálů?“

Možná protože jsme stále unavení a necítíme se tak dobře, jak bychom měli. Možná také proto, že jsme nakloněni pesimistickému myšlení, ačkoliv úplně zdravý člověk je spíše optimistou a nadšencem, užívá si každý krok, dech a každou minutu svého života.

Nevypadáme ani nejlíp – dlouhodobý deficit se projeví i na kvalitě naší kůže, vlasů, zubů a nehtů. Stárneme rychleji, než by bylo nutné. S věkem se zhoršuje kvalita kostí a kloubů, ztrácíme zbytečně mnoho svalstva. Jsme náchylní k různým nemocem – obzvlášť v zimním období, kdy je mnohých těchto živin nedostatek.

Ani metabolismus nefunguje ideálně – nedokážeme využít veškeré živiny, včetně dalších vitamínů a minerálů, takže se efekt může stupňovat. Máme problém s hubnutím a nabíráním svalů.

Přičtěme k tomu špatný životní styl, ať už jde o nadmíru alkoholu, kouření, nedostatek pohybu, vysoké dávky kávy či čaje nebo vysoká hladina stresu – určitě jste každý dominantní alespoň v jedné z těchto kategorií. Vše tohle celou situaci jen umocňuje a prohlubuje.

Je potom otázkou času, kdy naše tělo škobrtne a povolí a dá nám celý jeho špatný stav najevo nějakým vážnějším problémem.

Nedostatek vitamínů bych přirovnal právě k zanedbávané výměně filtrů. Ano, auto pojede určitou dobu bez toho všeho (třeba i 5 – 10 let s trochou štěstí), ale určitě nebude mít skvělý výkon, nebude mít ekonomický provoz (zvýší se spotřeba), začnou zlobit další části v motoru a podobně. Víte, kam tím mířím?

Pár vět závěrem…

Vždycky to bylo v tom, že bychom měli přijímat dostatek, ne méně ani více. Vitamíny a minerály jsou hlavně prevencí.

Jejich správným dávkováním právě nezjistíte žádné zázračné výsledky – respektive budete na tom dobře dlouhodobě a budete prospívat a to se NEZMĚNÍ. Nedostatek nebo přebytek vitamínů a minerálů může spouštět problémy, které většinou nelze jednoznačně přisoudit právě onu nedostatku nebo přebytku vitamínů a minerálů.

V tom tkví tato zrádnost. Proto je lidmi dostatek vitamínů a minerálů často podceňován. Není to totiž poznat okamžitě (ze dne na den), a proto se nehledá příčina v tomto problému, ale v něčem jiném. Faktem ale je, že při správném příjmu vitamínů a minerálů byste nebyli třeba tolik nemocní. Lépe byste změnili svojí postavu a vypadali byste lépe.

Apeluji na vás. Zajímejte se o tuto oblast. Vitamíny a minerály jsou velmi zanedbávané a velmi zrádné, nic se dlouho neděje a pak “cvak” a tělo onemocní – respektive – “motor se zadře”.

Příště již budeme hledat řešení, které je dlouhodobě funkční a smysluplná.
Díky za sdílení článku.

Kolik přijímáte ovoce a zeleniny? Kompenzujete nějak nižší příjem ovoce a zeleniny?

Kam pokračovat dál?

Od 14.12.2012 bylo zakázáno uvádět většinu tvrzení u jednotlivých surovin, a to nařízením Evropské komise č. 432/2012, v případě, že nebyly u potraviny či doplňku stravy provedeny klinické testy v souladu s nařízením Evropské komise. Tento článek má pouze informativní charakter a čerpá z volně dostupných studií. Většina tvrzení není tedy podložena zdravotním tvrzením nařízením EU.

Klíčová slova: příjem, ovoce, zeleniny, nedostatek, vitamínů, minerálů, deficit vitamínů, deficit minerálů, kolik, přijímat ovoce a zeleniny, kolik ovoce, kolik zeleniny

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů