Snídaně – proč není nejdůležitějším jídlem dne

Je vynechávání snídaně špatné?

Je vědecky dokázané, že lidé, kteří snídají, jsou zdravější. Tuto větu určitě každý z nás někde slyšel nebo četl. Je ovšem tohle tvrzení opravdu tak nesmlouvavě pravdivé? Co když jsou lidé, kteří pravidelně snídají zdravější hlavně proto, že mají obecně lepší stravovací návyky? Snídat tedy nebo ne? [1,2,3] Odpověď na tuto otázku nehledejte v tomto článku, ale ve svém těle. Zásadní je totiž rozdíl mezi půstem a hladověním. Tedy mezi stavem, kdy nejíme, protože vědomě půstujeme a mezi odmítáním jídla i přesto, že cítíme hlad nebo dokonce slabost. Tento rozdíl mění celou hru. V těle se totiž odehrávají dva naprosto odlišné procesy. Pokud nejíte, protože nemáte hlad, vědomě půstujete. Vaše tělo je ve fázi, kdy má čas regenerovat a detoxikovat. Ovšem pokud vás od rána pronásleduje hlad a vy se do hladovění nutíte, nebo se nenajíte, protože nemáte čas, psychicky se tím deprimujete. Ve vašem těle začne stoupat hladina stresového hormonu. Váš organismus se přetěžuje a zbytečně vyčerpává. Okamžitý hlad po probuzení může značit dvě rozdílné věci: 1. Návyk. Celý život slýcháme, že snídaně je základ dne. Naše tělo už prostě snídani považuje za přirozenou součást dne. 2. Nedostatek. Spouštěčem ranního hladu nebo chutě snídat může být celkový nedostatek jídla, nekvalitní spánek či únava z předchozího dne. Tělu je určitě důležité naslouchat, ale ujistěte se, že nejde jen o návyk mozku na ranní příjem energie. Předesílám, že i já občas snídám, ale většinou ne, a to už asi 3 roky. Proč nejím?

Benefity dopoledního půstování

a) Když vstanete, vaše tělo už jede a čistí se například od endotoxinů či zbytků z trávení včerejšího večerního jídla. V průběhu dopoledních hodin je tělo vyčištěno a je opět připraveno na kvalitní a plnohodnotné trávení jídel. V tento čas také běží přirozený mechanismus přežití známý jako “bojuj nebo utíkej” v reakci na stres, který je důsledkem půstu aktivován. Tělo pak maximálně využívá kapacity na pokrytí výdeje energie z tuků a má potlačený pocit oslabení či vyčerpání – jinak řečeno cítíte se silní a plní energie. Když si naopak jako “normální lidé” dáte ráno ovesnou kaši nebo kávu a koblihu, spíš vás to uspí a celý přirozený mechanismus vyvolaný půstem okamžitě vypne. Kdo tenhle pocit zná po snídani? b) Dopolední půstování zlepšuje inzulínovou i leptinovou citlivost a podpoří činnost mitochondrií. Inzulínová rezistence, důsledek nízké inzulínové citlivosti vzniklé špatnými stravovacími návyky i špatným výběrem potravin, je základním prvkem pro vznik chronických nemocí jako je cukrovka či obezita. Hormon leptin je naopak zodpovědný za to, jak budete mít výkonný metabolismus a jak se bude vaše postava vyvíjet. Dlouhodobým nedostatkem sacharidů ve stravě prudce klesá produkce leptinu v těle a na druhou stranu přebytkem sacharidů ve stravě se zvyšuje necitlivost těla na leptin. c) Dopolední nejezení vyrovnává normální produkci hormonu grehlinu, což je hormon hladu. Dále pak podporuje produkci HGH – růstového hormonu. Také snižuje triglyceridy v těle a snižuje oxidativní stres, který ničí naše buňky.

2 velké mýty o snídáni

1. Snídaně (ne)zrychluje metabolismus

Vynechávání snídaní vás jistě nepoškodí, pokud budete jíst kvalitně po zbytek dne. Vynecháním snídaně si určitě metabolismus nezpomalíte. Vašemu tělu naopak více prospěje půst než narychlo zhltnutá kobliha zapitá půl litrovým lattéčkem ze stánku na rohu ulice.

GORILLA METBURN - spalovač tuků GORILLA METBURN

Turbo pro metabolismus – obsahuje látky posílující metabolismus (krebsův cyklus) – snižuje cholesterol a kontroluje krevní cukr – 50 % obsahu speciální japonská vláknina glukomannan Určitě se nebojte, že vašemu tělu ublížíte. Já osobně dopolední půst praktikuji už několik let. [4]

2. Vynecháním snídaně (ne)přiberete

Okolo snídaní se traduje také to, že pokud je začnete vynechávat, přiberete. Ano přiberete, pokud vynecháte snídani a při pozdějším prvním jídle ji vykompenzujete nekontrolovatelným přejídáním. I to jsem si totiž na začátku zkusil, než jsem pochopil celý princip a rozhodně se to na mě dobře neprojevilo. Důležité je mít na paměti, že vynechávání snídaně neznamená velehody při prvním jídle, které následuje! 🙂 [5,6,7,8]

Snídat či nesnídat? Toť otázka!

Snídaně není rozhodně nejdůležitějším jídlem dne. Tím časem, kdy se vyplatí být puntičkář je podle mě spíš potréninkové jídlo, které má zařídit regeneraci svalů a opětovnou výstavbu.

Jak jsem již několikrát psal, v týdnu nejím celé dopoledne, kromě výjimek. O víkendu se rád najím už ráno. Pokud byste mě následovali, tak dopoledne jen voda, káva, čaj zelený / maté, probiotika, vitamíny. Pokud o víkendu snídám, tak si dopřávám snídani bohatou na bílkoviny, která zajistí, že vás jídlo zasytí a v těle proběhnou správné procesy. Jídlo pak nebude mít neblahý vliv na vaši postavu i zdraví.

Najdetě si své jing a jang!

Vyzkoušejte nějaké období nesnídat, nebo alespoň odsunout snídani na později. Naslouchejte tělu, kdy si o ni samo řekne, ale určitě mu snídani necpěte za každou cenu! Klíčová slova: snídaně, půst, přerušované půstování, mýty o výživě  

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů