Rostlinný versus živočišný protein – který vybrat?

O proteinu jsme asi už slyšeli všichni. Víme, že se jedná o prášek, který nám pomáhá s regenerací svalů. Víme, že se míchá s vodou a někteří jej míchají s mlékem. Pokročilejší vědí, že se dá protein využít i do koláčů, polévek či dokonce zmrzlin. Asi také všichni víme, že existují proteiny rostlinné a živočišné. Ale víme, jak se od sebe liší?

V dnešním článku se tedy zaměříme na to, jaký je mezi rostlinným a živočišným proteinem rozdíl. Který je nejlepší? Existuje vůbec nějaký nejlepší? A jak mezi proteiny vybírat? Pojďme se na to společně podívat.

Rostlinné proteiny

Rýžový protein, hráškový protein, konopný protein a sojový protein. To jsou nejčastější druhy, se kterými se člověk setkává při výběru rostlinných proteinů.

Hlavní výhody:

– Zpravidla mají vyšší obsah vitamínů, minerálů, fytoživin (látky, které mají nějaký další přídatný účinek) a stopových prvků.
– Jsou lehké na trávení a neobsahují žádné běžné alergeny (kromě sojového).

Nevýhody:

– Specifická zemitá chuť, která je odlišná od chuti živočišných proteinů

I proto, jsme se při vývoji našeho rostlinného RAW7 SuperFood Proteinu zaměřili na příjemnou, přirozenou chuť s jemnou sladivostí, kterou jsme nazvali Maccao (vzniklo z kombinace slov kakao a maca).

Rýžový protein

Rýžový protein je fantastický svým aminokyselinovým profilem, avšak chuť je trochu do moučna. Řekněme, že se nejedná o chuťový zážitek. Ale to nic nemění na faktu, že rýžový protein beru jako špičku mezi rostlinnými právě kvůli kvalitnímu složení aminokyselin.

Hráškový/hrachový protein

Hrachový protein je naopak velmi chutný a má taktéž velmi dobré aminokyselinové zastoupení. Působí však trochu hůře na trávení.

Konopný protein

Konopný protein je chuťově velmi intenzivní a málokdo se s ním dokáže vypořádat (pokud sáhne po čistě konopném proteinu). Jeho aminokyselinový profil je dobrý.

Tyto tři druhy jsme použili v kombinaci u již zmiňovaného RAW7 SuperFood Proteinu. To mu propůjčuje skvělý aminokyselinový profil, vyváženou příjemnou chuť a strukturu.

Sojový protein

Sojový protein je posledním druhem rostlinných proteinů. Nejsem jeho zastáncem. Sója je geneticky přešlechtěná jako dnešní pšenice a má nejhorší aminokyselinový profil mezi výše uvedenými rostlinnými zdroji. Ale musím uznat, že je relativně chutná. S nadsázkou bych dodal, že ještě aby neměla skvělou chuť, když se na ní vyřádil zemědělský průmysl. 😉

RAW7 SuperFood Protein

100% rostlinný chutný protein. Lehký na trávení, plný živin.

– neobsahuje lepek, laktózu, sóju, plnidla a zahuštovadla

vyvážený profil bílkovin díky trojkombinaci rostlinných proteinů

Živočišné proteiny

Nejčastějšími druhy u živočišných proteinů jsou: syrovátkový protein, kaseinový protein a vaječný protein.

Hlavní výhody:

– Lepší chuť a lepší zastoupení aminokyselin (především syrovátkový protein – vysoký obsah BCAA).

Nevýhody:

– Obsahují alergeny (mléko, vejce)
– Jsou náročnější na trávení.

Syrovátkový protein

Syrovátkový protein je nejrozšířenějším zdrojem proteinů vůbec. Základní složka syrovátkového proteinu, syrovátka, je mimo-produkt sýrárenského průmyslu a proto je jí na trhu dost a za přijatelných cenových podmínek. Pozor – syrovátka není syrovátkový protein. Mezi nimi je diametrální rozdíl v obsahu bílkovin. Syrovátka obsahuje 10-20 % bílkovin. Syrovátkový protein zpravidla 80 % bílkovin a více. Syrovátkový protein má skvělou chuť a perfektní zastoupení aminokyselin. Nevýhodou je drobný obsah alergenu mléka.

Kaseinový protein

Kaseinový protein se vyskytuje v několika druzích. A to micerální kasein, kaseinát sodný a kaseinát vápenatý. Micerální kasein je sice dražší, ale má lepší složení i aminokyselinové spektrum a tělo ho navíc tráví lépe než ostatní druhy kaseinových proteinů.

Vaječný protein

Už v názvu vaječný protein značí, že je to jeden ze známých alergenů. Je však lehce stravitelný a má příjemnou chuť. Jeho aminokyselinové zastoupení je dobré.

Náš živočišný ACTIVE Protein obsahuje 3 složky bílkovin pro maximální využitelnost a vstřebatelnost. Obsahuje 100% vitamínů B-komplexu pro rychlejší překonání únavy a vyčerpání po tréninku. Je zaměřený na lidi s aktivním životním stylem.

Jaký zdroj bílkovin je nejlepší a jaký protein vybrat?

Každý z rostlinných i živočišných zdrojů proteinů má své klady i zápory. A vždy platí, že kombinace rostlinných nebo živočišných zdrojů proteinů je právě tou nejlepší možností. Klady a zápory jednotlivých složek se totiž vyváží a jednotlivé složky se podpoří. Tím se zvýší celková kvalita, využitelnost apod.

To samé platí i při rozhodování mezi rostlinnými nebo živočišnými proteiny. Faktem je, že některé studie ukazují, že přebytek živočišné stravy u lidí vede k vyššímu výskytu chronických onemocnění.

Proto bych doporučil jednak střídat mezi rostlinnými a živočišnými proteiny, nebo je kombinovat. Dále bych doporučil rozhodně vybírat komplexní více-složkové proteiny, a to jak živočišné tak rostlinné, které obsahují alespoň tři zdroje bílkovin. Nedoporučuji kupovat jednosložkové produkty. Ty mají totiž horší chuť i vlastnosti.

Pokud se Vám článek líbil, určitě si oblíbíte i naše proteinové produkty. Ty jsme pro Vás připravili na základě všech dostupných znalostí o kvalitě a využitelnosti proteinů.

ACTIVE Protein

Protein zaměřený na lidi s aktivním životním stylem.

– bohatá přírodní chuť založená na bázi přírodních ingrediencí

– 3 složky bílkovin pro maximální využitelnost a vstřebatelnost

– obsahuje 100% vitamínů B-komplexu pro rychlejší překonání únavy a vyčerpání po tréninku

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů