Quinoa: Bezlepková „Matka obilovin“

Znáte superpřílohu zvanou Quinoa? Zdá se mi, že spousta nově objevených potravin nemá potenciál přežít v jídelníčcích po desítky let. Domnívám se však, že se toto netýká Quinoi, která si mě naprosto za poslední roky získala. Používám ji bezmála pět let, od doby co jsem se o ní doslechl a neustále nacházím nové skvělé recepty a cítím se po ní opravdu fantasticky.

QUINOA: 7000 LET UKRYTÝ POKLAD INKŮ

Co je quinoa a kde se vzala

Botanickým začleněním není Quinoa [čti: kinoa] obilovinou, ale semenem rostliny Chenopodium quinoa neboli Merlík čilský. Má však podobně bohaté nutriční složení jako obilovina a stejně tak se připravuje v kuchyni.

Původním místem, kde přirozeně rostla, byla Bolívie a Peru, kde se i dnes pěstuje největší množství quinoi. Postupem času se pěstování této plodiny rozrostlo do celého světa kvůli jejímu vysokému obsahu živin, bezlepkovosti a dalším zdravotním benefitům.

Dokonce byl rok 2013 Spojenými národy pojmenován jako rok quinoi.

Čím vás může quinoa okouzlit

Quinoa je přirozeně bezlepková.

Obsahuje vysoké množství vitamínů a minerálů: 185 g vařené quinoi obsahuje 30% doporučené denní dávky (dále jako DDD) hořčíku, 58 % DDD manganu nebo 15 % DDD železa (vhodné především pro vegany). Dále obsahuje fosfor, kyselinu listovou, měď, zinek, thiamin, riboflavin nebo vitamín B6.

Quinoa je bohatým zdrojem vlákniny: celých 5 g vlákniny ve 185 g vařené quinoi.

Inkský poklad v sobě skrývá zdraví prospěšné fytolátky: obsahuje silné antioxidanty quercetin, kaempferol a squalan, které jsou dnes velmi ceněné.

Je kvalitním zdroje bílkovin: obsahuje kompletní spektrum esenciálních aminokyselin, především je quinoa pak bohatým zdrojem aminokyselin lysinu, methioninu a cysteinu, což je v rostlinných zdrojích velmi vzácné.

Je vhodná pro diabetiky a do diety: glykemický index quinoi je pouhých 35 GI.

Jak se můžete s quinoou setkat

Existuje přes 3000 různých druhů quinoi. Nicméně nejčastější je quinoa bílá, černá a červená. Quinoa bílá a černá jsou nepatrně bohatší na živiny.
Můžete jí pak nakoupit jak ve stavu samotných semen, které si uvaříte podobně jako kuskus, nebo také jako vločky či mouku.

Vzhledem k tomu, že rostliny obsahují určité množství antinutrientů, které blokují využívání některých prvků z plodiny tělem, je nejvhodnější koupit semena quinoi, které si uvaříte a dále s nimi pracujete.

Zahušťovat s quinoovou moukou lze jen do určité míry, protože je bezlepková.

Je tedy vhodné (pokud budete dělat například chléb) použít jako základ žito a žitný kvásek a přidat quinoovou mouku.

Jak quinou připravit

Kde quinou koupit a kde získat recepty

Právě tu výživnější Quinou v prvotřídní kvalitě prodáváme na našem eshopu, kde můžete získat dopravu zdarma po přidání některého z produktů značky GORILLA.

Chutné recepty nejen z quinoi pak naleznete v unikátním projektu Jídelníčková Výzva.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů