Příčiny špatného trávení

Tento navazující článek na Za vším hledej trávení je především o pochopení příčin trávících problémů. Pokud jste tak již neudělali, doporučuji jednoduchý test, který najdete v předchozím článku Za vším hledej trávení. Nyní se opět vrátíme k problému zvanému “syndrom děravého střeva” (leaky gut syndrome). Jedná se totiž o zásadní překážku v dosažení optimálního procesu trávení a využití maximálního množství živin z jídla.

V dnešním článku se dozvíte:

  • Jak se projevuje syndrom děravého střeva
  • Jaké jsou nejčastější příčiny špatného trávení

Syndrom děravého střeva (Leaky Gut Syndrome)

Technicky vzato jde o porušení stěny střeva, která nadměrně zvýší svou propustnost a částečně ztratí schopnost rozlišit, co je pro tělo vhodné absorbovat a co je nutné zablokovat před vstupem do krevního řečiště. Díky tomu se do krve dostávají baktérie, toxiny a jiné nepřátelské látky a naopak potřebné živiny nejsou využity!

Jinými slovy syndrom děravého střeva vás ochuzuje jak o nabývání kvalitní svalové hmoty, tak o efektivní spalování tuků, a způsobuje celou řadu potíží jako například:

  • časté průjmy či zácpy
  • nadýmání
  • oslabená imunita
  • kožní vyrážky
  • únava a další…

Tento syndrom se často vyskytuje u zánětlivých chorob jako jsou celiakie, Crohnova nemoc nebo různé jiné alergie na jídlo.

Příčiny vzniku problémů s trávením

Jsme pořád v jednom kole

V dnešní době, kdy neustále ženeme čas a musíme pracovat déle a intenzivněji zanedbáváme některé úkony. Myslím, že se shodneme na tom, že nemáme dostatek času na sebe, dokonce i na kvalitní jídlo, ale také i na pravidelnou fyzickou aktivitu, na relaxování a spánek.

A přesně ve stejných šlépějích bohužel musí fungovat i naše zažívání. Jíme prakticky neustále a nedáváme prostor odpočinku trávící soustavě na tzv. autoregulační a čistící procesy.

Máme nevyvážený jídelníček

Pečivo je dominantní položka v našich jídelníčcích. Následují další jiné zdroje sacharidů, minimum tuků a často velký deficit bílkovin. Připočtěme nízký příjem zeleniny a ovoce a dostaneme výsledek v podobě nevyváženého jídelníčku, který vede k překyselování těla. To vede k oslabování kvality trávení a dalších problémů jako například odvápňování kostí.

Více o této problematice a řešení v mém ebooku Zásady proti zakyselení.

Přijímáme příliš lepku

Výše jsem již napsal, která složka je v naší stravě zcela bezkonkurenční – pečivo a především pak pšeničné výrobky. Právě tohoto proteinu (lepku) má pšenice, na kterou v mých článcích už po několikáté upozorňuji, vysoký obsah (až 50 % z celkového obsahu zrna pšenice)!

Právě kvůli velmi dominantnímu a vysokému příjmu pšenice potažmo lepku se stala celiakie a pseudo celiakie velkým fenoménem. Proč tato onemocnění a poruchy jsou na vzestupu uvádí doktor Williams Davis v knize Život bez pšenice. V posledních desítkách let došlo k prudkému vzrůst výskytu lepku v naší stravě, na což si pravděpodobně naše tělo nestihlo zvyknout a přizpůsobit se. Problém opět nevidím v pšenici jako takové, ale hlavně v její nezkrotné míře, v které jí většina lidí konzumuje.

Kolik ji jíte vy? Dokážete si představit, co budete jíst, když ji vysadíte úplně?

Užíváme léky

V září jsem byl na antibiotikách. Po měsíci jsem se z toho dostal, ale během listopadu jsem byl opět nemocný a dostal jsem jiná antibiotika. Po Novém roce už to vypadalo, že je vše na dobré cestě, ale zase mě něco skolilo a doktor mi předepsal ještě jiná antibiotika…

Připadá vám to povědomé?

PAK SI ZAPAMATUJTE NÁSLEDUJÍCÍ: „Antibiotika zničí všechny bakterie v těle – ty špatné i ty dobré – to může ve výsledku způsobit ještě větší problémy!“

Další nevýhodou spojenou s léky je narušení stěny tenkého střeva. Konkrétně léky na tlumení zánětů (např.: Ibalgin) poškozují drobné štětečky na povrchu střeva, které zajišťují poslední fázi absorpce sacharidů (= to, že sníte kilo rýže, neznamená, že ho i strávíte).

Kandidóza

Kandidóza je stav, kdy se parazitická bakterie rodu Candida ve střevě přemnoží a působí celou řadu potíží – např. oslabení imunity. Tento problém je úzce provázán s tím předchozím, jelikož přátelské bakterie (= probiotika) udrží zdravou hladinu bakterií Candida.

Když ale prospěšná probiotika vymlátíte braním antibiotik, Candida se snadno vymkne kontrole. Pokud jste v poslední době brali antibiotika, doporučuji obnovit vnitřní mikrofloru doplněním probiotik.

Pijeme více alkoholu než je zdrávo

Tento oddíl asi netřeba dále komentovat. Když už dojde na pití alkoholu, sáhněte po červeném víně, kvalitní vodce nebo bylinném likéru. Množství je samozřejmě opět rozhodující.

Opakování matka moudrosti

– Neustálý stres a časový pres.
– Nevyvážený jídelníček bohatý na kyselinotvorné (acidobazické) potraviny.
– Přespřílišný příjem lepku a s tím spjatá zánětlivost a vznik kandidózy.
– Antibiotika a další léky, které jednak otupují mechanismus trávení, ale také ničí mikroflóru.
– Přespřílišné pití alkoholu.

Příště se můžete těšit na mé ověřené způsoby, jak zaručeně zlepšit kvalitu trávení a tím i chod celého těla. Těším se na vaše komentáře, poznatky a dotazy!

Jakub Jiřičný

Kam pokračovat dál?

Klíčová slova: Trávení, leaky gut, syndrom děravého střeva, kandida, candida, kandidóza, překyselení, probiotika, prebiotika, nabírání svalů, hardgainer

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů