Překážkové běhy: Den závodu – rady, tipy a triky

V předchozích dvou článcích jste se dozvěděli, jaké OCR závody u nás existují a jak se na ně připravit. Ať už jste se přihlásili na jakýkoliv závod (Spartan Race, Predator Race, Gladiator, Army Run aj.) a z jakéhokoliv důvodu (překonávat sami sebe, dokázat svému okolí, že na to máte, pokusit se zaběhnout co nejrychleji), vždy přijde den D. Den, kdy se poprvé postavíte na startovní čáru, budete se plazit v hustém bahně, překonávat a přeskakovat nejrůznější překážky a třeba si i sáhnete na dno svých sil.

Při svém první startu jsem měl mnoho otázek, na které jsem chtěl slyšet odpověď. Bohužel jsem okolo sebe neměl moc lidí, kteří měli s tímto typem závodů zkušenosti a tak jsem vše zjišťoval postupně.

Pokud si pokládáte otázky typu: Co si vzít na sebe? Jak dlouho před závodem přijet na místo? Co si nezapomenout s sebou (ať už jde o oblečení nebo jídlo)? Co dělat den před závodem? Na několik z těchto otázek vám dám dnes odpověď. Je pravda, že každý závodník má své „rituály“ a já vám budu popisovat ty své. I tak si myslím, že vám mohou přijít vhod.

Co si vzít na sebe?

Co se týče materiálu, zde asi není moc o čem diskutovat. Funkční tričko společně s legínami nebo kraťasy jsou jasná volba. Oblékněte si to, co příliš nenasákne vodu, a při průchodu bahnem nenaberete navíc 3 kg. Nemusíte mít ale v žádném případě oblečení za tisíce korun. Moje první závody jsem odběhl s oblečením z Decathlonu za pár stovek. Je však důležité, aby bylo pohodlné, a musíte se v něm cítit dobře. V dnešní době se v OCR závodech roztrhl pytel se značkou SWEEP, která nabízí obrovské množství oblečení na tento druh sportu od triček, legín, kraťasů až po čepice a mikiny.

Co si vzít na sebe v zimě a co v létě?

Co na sebe, když se jedná o závod v zimě nebo naopak v obrovských vedrech? Na startu můžete potkat opravdu velké množství outfitů, protože každý máme jinou termoregulaci. Někomu je zima, když je 20 °C a někomu zase vedro, i když se teplota blíží nule. Každý závodník se tedy musí obléci podle sebe. Před prvním závodem bych si určitě zkusil zaběhnout pár kilometrů v počasí, které očekáváte při závodě. Někdo v zimě běhá v kraťasech a tričku, někdo zase v bundě. Hodně se to odvíjí od rychlosti a vzdálenosti závodu. Čím delší a náročnější, tím víc očekáváte dobu strávenou na trati a tudíž bych volil více vrstev. Já osobně na zimních závodech běhám pouze v dlouhých legínách a dlouhém tričku. Důležité ale je, aby tělo bylo v teple a to hlavně, když se před závodem zahříváte. Při rozcvičení na sobě mám více vrstev a zhruba 10 min před startem teprve sundávám vrchní díl. Každému však opět vyhovuje trochu něco jiného. V letních a parních dnech je to celkem jasné. Krátké legíny, nebo kraťasy a tričko. Výhodou těchto závodů je, že můžete běhat bez trička, což se myslím v čistě běžeckých závodech nesmí.

Co si vzít za boty?

O tomto bychom mohli diskutovat opravdu dlouho. Cílem není psát, jaké boty jsou nejlepší. Každý závodník má nohu trochu jinou a je důležité si boty pořádně zkusit a před samotným závodem trochu rozběhat. I když vám reklama tvrdí, že daná bota je nejlepší na světě, pokud vás bude někde tlačit, pro vás je nevyhovující. Značky, ze kterých bych si vybíral, jsou Reebok, Inow8 a Icebug. Osobně mám zkušenost pouze s Inow8 a Icebug. Nebojte si zkusit opravdu velké množství bot. Je to nejdůležitější část outfitu při závodě. Boty vás vedou, musíte se na ně 100% spolehnout. Můžete si dále vybrat boty s hřeby či bez. Tady je důležité si zjistit, zda daný závod hřeby povoluje nebo ne. Každý pořadatel se na tento styl boty kouká trochu jinak.

Máme oblečení a boty na závod, co dál?

Další důležitou věcí, na kterou občas zapomínám, jsou náhradní věci na převlečení, do kterého se převléknete, jakmile doběhnete. Pytel na špinavé prádlo je samozřejmostí. V zimě je to trochu komplikovanější. Nejlepší je se hned po doběhnutí převléknout do suchého a teplého oblečení. Já osobně vybírám takové, které mi není líto ušpinit. Pokud nejsem po závodě komplet od bahna, sprcha mě čeká až doma. V létě je to o dost jednodušší. Po závodě jsou připravené sprchy nebo se můžete vykoupat v rybnících, jezerech aj. Vždy ale platí, že je důležité mít náhradní oblečení.

Oblečení je připravené, a co dál?

Pokud jste v závodění opravdovým nováčkem, je dobré jít na stránky závodu. Tam si přečtěte pravidla, koukněte na mapu závodu, a prostudujte zázemí atd. Každý závod má jiné tresty za nesplnění, některé závody dávají překážky předem na web. Věřte, že čím více se na závod připravíte, tím si samotný závod více užijete. Mnoho věcí lze vyřešit ještě doma a na samotném závodu místo shánění reversu (papír, kterým pořadatel informuje o podmínkách závodu) nebo registrace můžete v klidu nasávat samotnou atmosféru.

Kdy na závod jet?

Pokud se jedná o jednodenní závod, tak doporučuji včasný příjezd do areálu závodu. Pokud už lokalitu znáte, máte výhodu a předem víte, jaká situace bude s parkováním, zda je cesta na závod bez problémů atd. V mnoha případech se mi stalo, že jsme jeli na závod s hodinovou rezervou a 40 minut jsme hledali místo na zaparkování. Věřte mi, že běžet z parkoviště rovnou na start není nic příjemného. Co beru jako nejdůležitější věc před startem, je záchod!!! Bez záchodu nedám ani ránu. Před startem jsme velcí kamarádi a vidíme se i pětkrát před startem. Dostatečný příjezd vám poskytne také čas na klidné zaparkování, vyřízení registrací, seznámení s trasou a zázemím. Dále můžete hodit řeč s kamarády a pořádně se rozcvičit.

Pokud se jedná o závody v zahraničí nebo závody na více dní, ubytování je samozřejmostí. Na FB stránkách je mnoho skupin, na kterých se lidé domlouvají na společném ubytování. Ve finále to všechno jde v celku zařídit za dobré peníze. Vždy je lepší mít někde zázemí po doběhnutí náročného závodu. Pocit teplé sprchy, postele a tepla je k nezaplacení.

Na co je dobré ještě nezapomenout?

Pokud závodění chcete brát vážně, určitě by neměly chybět nějaké doplňky. Pokud závodíte tzv. pro zábavu, stačí si vzít nějaké magnesium, energetickou tyčinku nebo něco jiného k jídlu hned po doběhnutí. I přes to, že součástí bývají občerstvovací stanice, v některých případech se stává, že doběhnete do cíle a na stole leží jeden okoralý banán a rozmačkaná sušenka. Je lepší si vzít něco, na co jste zvyklí než se na něco spoléhat.

Suplementace při nejtěžších závodech?

Pokud se chystám na nějaký opravdu náročný závod, což je pro mě více jak 20 km, chystám se už před samotným závodem. Doplnění mikro a makro živin ze stravy je základem. Před závodem také doplňuji hořčík a vitamin B. Vhodný je i komplexní multivitamin a multiminerál. Co se týče průběhu samotného závodu, zde doplňuji energii v podobě gelů a energetických tyčinek. Opět záleží na druhu sportu a délce závodu. Po doběhnutí doplním hořčík a ihned piji komplexní aminokyseliny.

Průběh závodu?

V případě, že běžím závod do 1 hodiny (cca do 10 km), gely a energii navíc si neberu. Spoléhám na občerstvovací stanice. Pokud se jedná o závody na více hodin, zvažuji, zda si vzít na záda camelbag (batoh ve kterém je vak s vodou) nebo si dám gel například do kompresní ponožky. Každý závodník je zvyklý na něco jiného. Důležité je, jak to děláváte během tréninků. V závodě byste neměli zkoušet nic, na co nejste zvyklí.

A co taktika běhu a zdolávání překážek?

Taktika běhu záleží převážně na délce závodu a prostředí, kde se závod běží. Pokud se jedná o rovinaté a rychlé závody, taktizovat se moc nedá. U takovýchto závodů většinou rozhodují překážky, které závodníky eliminují (hod oštěpem, nějaká těžká ručkovačka aj.) Zajímavější je to ovšem u závodů, které jsou v kopcích a převýšení je zde opravdu velké. Každý závodním má své přednosti. Někdo miluje výběhy, seběhy, oboje nebo nic. Důležité je tedy používat své přednosti a využít je ve svou vlastní výhodu. Já osobně miluji seběhy, kdy se mi podaří dohnat někoho, koho bych do kopce nedal.

A jak je to s překážkami? Pokud běžíte poprvé, je dobré se před závodem seznámit s tím, co vás asi může čekat. Předem sice neznáte jasné rozložení překážek, ale můžete se podívat závody z minulých let. Je lepší vědět, do čeho jdete, než se potom stresovat na trati. Pokud ale máte rádi kroky do neznáma, můžete se nechat překvapit přímo na trati. Ale riziko nezdolání se zvětšuje. Čím více závodů absolvujete, tím získáváte větší a větší jistotu na překážkách.

Autor – Lukáš Novák:

“Již od útlého dětství mě provádí životem sport všeho druhu. Od fotbalu, bruslení, plavání po cyklistiku. Není se tedy čemu divit, že jsem se vydal na dráhu OCR. Jsou tomu skoro dva roky, co jsem odběhl svůj první závod a stala se z toho moje droga. Zlomový rok nastal v roce 2017, kdy jsem se jako “hobík” dostal do týmu k jedněm z nejlepších českých běžců SWEEP OCRA CZ Elite Team. Mým cílem v roce 2018 a zároveň splnění mého snu je zúčastnit se ME v Dánsku a MS v Anglii. Dále bych rád, aby mě sport provázel po celou dobu mého života v jakékoliv formě a výkonnosti. Ke splnění mého snu mi pomáhají polabské stezky v Poděbradech, kde také probíhá velká část mé přípravy a odkud také pocházím.

Motto: První krok, to je to, co odlišuje vítěze od poražených.”

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů