Minimalismus 3: Doplňky stravy

Po delší odmlce je tu třetí díl věnovaný minimalistickému přístupu. První dva články byly zaměřeny na minimalismus v tréninku, pohybu a výživě. Nyní se společně podíváme na to, co jsou to doplňky stravy neboli suplementy.

Za svoji kariéru jsem se setkal s celou řadou lidí, kteří se vůči doplňkům stravy stavěli negativně. Nikdy jsem neměl potřebu jim tento postoj vyvracet. Pouze se domnívám, že tvořit si názor na základě vlastní zkušenosti je ten nejlepší možný způsob. Proto jim vždy navrhuji, ať suplement vyzkouší a mohou tak porovnat svoji formu před a po jeho užívání. Paradoxně se ti, kteří byli suplementy ochotni vyzkoušet i přes svoji původní zatvrzelost, stali jejich nadšenými fanoušky.

V tomto článku se tedy zaměříme na ty suplementy, které mají největší účinek, což je principem minimalistického počínání. Níže zmíněné doplňky stravy mají pro nás všechny nesmírný přínos a naše zdraví a naši kondici posunou o úroveň výše.

Důvod přehodnotit svůj přístup k doplňkům stravy

Fakt, že nežijeme v ideálním světě a prostředí, je nám všem znám a jistě tedy nikoho takové sdělení nepřekvapí. Každé životní období, století i tisíciletí má svá pozitiva i negativa. Nyní se nám může zdát, že žijeme ve zlatém věku. Společnost prosperuje kulturně, finančně i technologicky. Dožíváme se vyššího věku a celkově je náš život pohodlnější a příjemnější. I toto období však přináší celou řadu negativ, která ovlivňují naši duševní i fyzickou schránku.

Jsou jimi:
> dlouhá a nepravidelná pracovní doba a směnovost = rozhození bio rytmu těla a hormonální dysbalance
> nekvalitní a nepravidelý spánek = nedostatek energie a přetížení
> nízká fyzická aktivita nebo jednostranné přetížení = svalové dysbalance a degenerace pohybového ústrojí
> těžké zpracování potravin a dovoz z druhého konce světa = nízká výživová hodnota potravin a intoxikace látkami, kterými se ošetřují potraviny

A toto jsou jen některé z neduhů dnešního světa. Zdá se Vám to přehnané? Bohužel musím říci, že není. S těmito důsledky se u svých klientů setkávám s železnou pravidelností. Připustit si problém je však nejdůležitějším úkolem, který máme nyní splněn. Ale co s tím?

Tři doplňky, bez kterých pravděpodobně nepocítíte opravdový význam “pevného zdraví”

#1 Probiotika a prebiotika

Jste to, co strávíte. Nikoliv jen to, co sníte. Několikrát jsem o probioticích a trávení psal. Nicméně opakování je matkou moudrosti. Momentálně studuji nové publikace o střevní mikrobiotě (populace bakterií ve střevech). Za posledních pět let se informace v této oblasti významně rozšířily.

Bakterie v našem organismu jsou stále dle starého způsobu vnímány jako něco negativního, co musí být zničeno antibiotiky. Při jejich užívání však dochází k poničení i tzv. dobrých bakterií, které mají na tělo pozitivní vliv. Navíc je tento starý přístup málo efektivní.

Správný způsob péče o imunitu, zdravé trávení, dobrou náladu a štíhlou postavu, je skrze prevenci. Tedy jde o posilování těch bakterií, které jsou pro náš organismus přínosné. Užíváním specifických probiotických kultur a prebiotické vlákniny, která pomáhá v množení těchto bakterií, dochází k přirozenému potlačování mikrobů, které jsou pro nás škodlivé.

Víte, že zdravé trávení je prokazatelně spojeno s účinnou obranyschopností těla, se vzhledem Vaší postavy a dokonce i s Vaší náladou? To vše je zajišťováno v osídlení střev čili mikrobiotě.

Díky zdravému trávení Vaše tělo bude lépe využívat živiny z jídla, které sníte. Budete zásadně lépe odolávat nemocem a vzniku alergií. Vaše nálada se otočí k lepšímu a pozvedne koutky úst. Díky správně nastavenému trávení budete také hubnout. Jediné co musíte udělat, je nastavit zdravý střevní mikrobiom a řádně se o něj starat.

? Jak řešit nápravu trávení účinně?
– konzumujte kvalitní probiotika s prebiotiky a enzymy v jednom
– další postup, jak se starat o trávení, naleznete v článku “6 tipů jak zlepšit kvalitu trávení

Floracor GI probiotika Floracor GI probiotika

Účinný komplex pro úspěšnou nápravu trávení již během pár dní!
11 kmenů probiotik
6 prebiotických složek
4 druhů enzymů

#2 Vitamíny a minerály

Kromě makroživin (tedy bílkovin, sacharidů a tuků) ze stravy dostáváme do těla díky kvalitnímu trávení i minerály, vitamíny a další látky. Tyto makroživiny mají obecné funkce v těle. Dodávají energii, regenerují tkáň apod. Kdežto vitamíny, minerály a jiné stopové prvky společně s fytoživinami optimalizují procesy v těle. Jsou to tzv. katalyzátory reakcí, tedy redukují nebo podporují určité procesy. Jedním z příkladů může být třeba vitamín D, který umožňuje tělu ukládat vápník a fosfor, které přispívají ke zdravým kostem a kloubům. V dnešní době má většina z nás problémy s pohyblivostí. To může být způsobeno právě nedostatkem vitamínu D, na jehož nedostatek trpí téměř každý druhý člověk. Samozřejmě zde svoji roli hrají i další faktory, které snižování pohyblivosti zapříčiňují.

? Jak řešit nedostatek vitamínů, minerálů a stopových prvků?
– zvykněte si jíst zeleninové saláty k obědu i k večeři
– upřednostňujte lokální produkci zeleniny
– více se dočtete v následujících článcích “Stačí nám dnešní příjem ovoce a zeleniny?” a “Jak řešit nedostatečný příjem vitamínů a minerálů

#3 Kloubní výživa

Bez pohybu není život. Kloubní výživu tedy vnímám jako velice důležitou součást každodenního života nás všech, nejen sportovců. Někdo by mohl říct, že naši rodiče a prarodiče také kloubní výživu neužívali, tak proč bychom měli my? Důvodem je značná změna životního stylu za posledních 50 let. Kliškovité guláše, prejty, silné domácí vývary či kostní vývary, které jsou bohatým zdrojem kolagenu, dnes zná pouze zlomek obyvatelstva. Hlavní prvek pro preventivní výživu a posilování kloubů, šlach a vazů tedy málem vymizel.

K tomu přičtěte sedavé zaměstnání a absenci pohybu ve volném čase. Dříve člověk většinu času chodil či stál. Dnes pouze pasivně mačkáme pedály nebo sedíme na gauči. Zkuste si spočítat, kolik kilometrů nachodíte a kolik času prostojíte oproti času, který prosedíte či proležíte. Velká část z nás zjistí, že pro ně již není pohyb úplně automatický. Dá se tedy říct, že jsme celkově jako obyvatelstvo zpohodlněli, což nám výrazně ubírá na našem zdraví.

Zdraví kloubů je velmi důležité, protože se často stává, že při jejich poškození dochází k trvalým následkům. Tedy už nikdy bychom nemuseli být pohybliví jako dřív. A bez pohybu tělo degeneruje. Nedostatek fyzické aktivity zhoršuje spánek i hormonální produkci. Pro tělo je tedy pohyb stejně důležitý jako dýchání. Proto je v této oblasti nesmírně důležité uvědomovat si potřebu prevence.

? Jak se starat o klouby, šlachy, vazy a celkovou pohyblivost?
– pravidelně se hýbejte a posilujte
– pamatujte, že vaše tělo není popelnice a že vaše tělo s vámi bude jako jediné na světě až do konce života
– užívejte pravidelně kvalitní kloubní výživu (velké srovnání kloubních výživ zde)
– zajímavý je i článek o kolagenu nebo o tom, jak vybrat kvalitní kloubní výživu  

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů