Jak fungují spalovače tuků?

Spalovače tuků jsou velmi populárním doplňkem stravy. Jsou ale všechny opravdu účinné a bezpečné? V praxi se totiž některé spalovače tuků potýkají s velmi nízkou účinností a nežádoucími vedlejšími účinky. Víte například, jak vlastně funguje často propagovaný L-karnitin? Budete se divit!

O čem bude dnes řeč:

  • Co je vlastně spalovač tuků?
  • Jak spalovače tuků fungují?
  • Jsou spalovače tuků bezpečné?
  • Funguje L-karnitin?

Spalovače tuků nejsou zázračné pilulky…

Bohužel, hned na začátku zklamu řadu z vás. Spalovače tuků totiž nejsou spasitelé špatného stravovacího a cvičebního programu. Práci na přeměně postavy za vás neodvedou. Budou vás sice podporovat na cestě za výsledky, ale bez vaší snahy nebudou mít žádný účinek. Jednoduše vám cestu za vašimi cíli o něco urychlí.

,,Spalovač tuků je směs látek, které mohou příspívat ke snižování hmotnosti.’’

Pokud chcete spalovat tuky, začněte u jídelníčku a tréninkového plánu. A k nim pak můžete přihodit spalovače tuků, které vaši přeměnu urychlí.

Kategorie a funkce spalovače tuků

Synefrinové preparáty

Hlavní složkou těchto spalovačů je právě látka synefrin (synephrine). Jde o poměrně účinnou látku – zapojuje více mobilizaci tuků a zvyšuje celkový výdej energie. Nicméně zvedá i krevní tlak a je pro uživatelé se sklony k vyšším tlaku riziková a tento fakt by měl každý brát v potaz. To samozřejmě platí i pro srdeční onemocnění.

Narušuje také proces přirozeného usínání, který se výrazně prodlužuje při užívání synefrinu. Značné problémy působí především jedincům, kteří už tak nesnadno usínají. V některých zemích EU je dokonce synefrin zakázán nebo omezen kvůli dalším zdravotním problémům, které způsobuje.

Preparáty snižující vstřebatelnost a GI

Inhibitory enzymů štěpení – trávení:
V případě inhibitorů trávících enzymů se přijaté sacharidy a tuky z určité části nestráví a vyjdou ven z těla nevyužité. Tělo tak nemá možnost tyto kalorie zabudovat do tuků, a přesto si na nich můžete pochutnat a dopřát si je.

Vlákniny:

V případě vláknin se jedná o výrazně šetrnější omezení vstřebávání a nezasahuje se do přirozeného trávení těla. Vláknina výrazně zpomalí trávení a tedy sníží celkový glykemický index sacharidů. Tento způsob není tak účinný jako u termogenních spalovačů tuku, nicméně je bezpečný a bez zdravotních problémů a v podstatě nikdo se nemusí obávat vedlejších účinků!

Novinkou v této oblasti je glukomannan, tedy konjakový mannan, který je schválen EU pro podporu snižování hmotnosti ve spojitosti s nízkokalorickou dietou. Glukomannan je specifický v tom, že má silnější vlastnosti než běžná vláknina na sebe vázat vodu – o tom se můžete přesvědčit zde. To staví ostatní vlákniny do pozadí a glukomannan se začíná plošně užívat v odvětví doplňků výživy.

POZOR: Je třeba vybírat produkty obsahující glukomannan v tobolkách. Glukomannan jako všechny vlákniny výrazně nabobtná při smícháním s vodou. Proto je důležité přijímat v tobolce a řádně zapít!

Glukomannan můžete najít v našem spalovači tuků – METBURN – který obsahuje i další látky pro podporu spalování tuků.

GORILLA METBURN - spalovač tuků
GORILLA METBURN

Turbo pro metabolismus
– obsahuje látky posílující metabolismus (krebsův cyklus)

snižuje cholesterol a kontroluje krevní cukr

– 50 % obsahu speciální japonská vláknina glukomannan

Chitosan

Chitosan funguje tak, že odchytává v žaludku tuk, který na sebe naváže a posléze je s tukem vyloučen z těla. Tuky se nepřemění na energii ani se nedostanou do krve. Má to ale jeden háček. Vyšší (účinné) dávky chitosanu totiž projímají. Tento problém je zároveň důvodem, proč chitosan není moc populární. Je sice možné dávkovat Chitosan v menších dávkách, aby se předešlo projímání, ale účinky se pochopitelně také snižují.

Blokují enzymy pro novotvorbu tuků

Zástupci jsou těchto spalovačů tuků jsou: Garcinia, která obsahuje vysoké množství kyseliny hydroxycitrónové (HCA) a Konjugovaná kyselina linolová (CLA). Poměrně novým přírůstkem je extrakt z kůry borovice (Pine Bark Extract).

Látky této kategorie fungují na principu blokování enzymu, který se stará o tvorbu podkožních zásob. Účinnost těchto látek je ale poměrně nízká, i když princip, na kterém fungují, vypadá lákavě. Nicméně pro ty, kdo mají nízké procento tuků a chtějí si ho udržet ve fázi nabírání svalů, jsou výhodné a mohu je doporučit.

L – Karnitin

Spalovače na bázi L-karnitinu jsou tak rozšířené, že se již ani neuvažuje nad tím, jak moc jsou účinné. Tento samozvaný král spalovačů ale bohužel funguje spíše na principu placebo efektu, jelikož tělo si drží své zásoby karnitinu v dostatečné míře pro účinné spalování tuků. Teoretický deficit karnitinu může vzniknout u vegetariánů, jelikož nejedí maso a další potraviny bohaté karnitin.

Existuje několik studií, které poukazují na ochranu svalstva před rozkládáním a lepší distribuci kyslíku po těle při užívání L-karnitinu. Na druhou stranu je zvláštní, že reálně nejsou žádné kvalitní studie spojené přímo se spalováním tuků.

L-karnitin jednoduše není tak efektivní, jak hodně lidí tvrdí. Naopak vysoké dávky suplementace karnitinu mohou narušit přirozenou tvorbu karnitinu v těle.

Jak tedy spalovat? Bezpečně a jednoduše!

Dejte si před tréninkem kvalitní zelený čaj nebo kávu. Doporučil bych preparáty snižující vstřebávání tuků – tedy glukomannanové preparáty. Vhodný a bezpečný produkt může být produkt obsahující garciniu, CLA a extrakt z kůry borovice, který vám zajistí blokaci ukládání nových tuků.

Závěrem bych dodal, že závisí především na vás, kolik do tréninku dáte a tedy jaký to bude mít celkový výsledek. Nechte si sestavit účinný tréninkový a stravovací plán od odborníků a předejdete tak nevýrazným výsledkům a demotivaci při přeměně postavy.

Pokud se vám článek líbil, dejte mu ,,Like“ a sdílejte!

Trénujte tvrdě!
Jakub Jiřičný

Kam pokračovat dál?

Klíčová slova: synefrin, spalovač tuků, spalovače tuků glukomannan, konjakový mannan, redukce hmotnosti, snižování váhy, spalování tuků, hubnutí, CLA, garcinia, HCA

Od 14.12.2012 bylo zakázáno uvádět většinu tvrzení u jednotlivých surovin a to nařízením Evropské komise č. 432/2012, v případě že nebyly u potraviny či doplňku stravy provedeny klinické testy v souladu s nařízením Evropské komise. Tento článek má pouze informativní charakter a čerpá z volně dostupných studií. Většina tvrzení není tedy podložena zdravotním tvrzením nařízením EU.

 

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů