Fenomén antibiotika – vážný problém budoucnosti?

V roce 2017 bylo předepsáno téměř 20 milionů balení antibiotik! To znamená, že průměrně každý z nás užil dvakrát ročně balení antibiotik. Přitom přirozená náprava mikrobioty neboli trávení po antibioticích se pohybuje mezi 6 – 8 měsíci. To znamená, že dříve než se naše trávení plně zotaví z antibiotik, tak máme další balení. To oslabuje naši obranyschopnost. Ale jsou tu i další velmi nebezpečná úskalí.

Jsou antibiotika a to, jak s nimi nyní zacházíme vážný problém budoucnosti?

Na začátek článku bych chtěl říct, že nejsem odpůrce antibiotik. Ba naopak! Ale jen v případě, kdy jsou opravdu potřeba a není jiné zbytí. Abychom pochopili celý příběh antibiotik a skrytých nebezpečí, musíme si v krátkosti vyjasnit, co jsou to kromě antibiotik i probiotika a prebiotika.

Antibiotika – zbraň hromadného ničení bakterií (i těch přátelských)

Naše společnost vyvíjí různé druhy antibiotik, které ničí různé druhy špatných bakterií. Kde je však problém? Bohužel antibiotika neničí jen ty špatné bakterie, ale i ty prospěšné. A to je základním kámenem úrazu. Většina lidí si totiž neuvědomuje, že po antibioticích by měla následovat kúra kvalitních probiotik a zdravý životní styl, abychom nemuseli antibiotika brzy znovu nasazovat, to si ale detailně vysvětlíme níže.

Probiotika – přátelské bakterie v trávení

Probiotika jsou bakterie, se kterými žijeme ve spolupráci. Probiotika žijí v našich střevech a tvoří dohromady tzv. mikrobiotu. Jednoduše se jedná o jakési společenství mikoorganismů.

Hlavní funkce střevní mikrobioty:
– ochrana proti patogenům
– zajišťují vstřebávání živin z jídla do krve (bez probiotik bychom nebyli schopni strávit ovoce a zeleninu; pokud máme zhoršenou kvalitu mikrobioty zpravidla se zhoršuje právě trávení zeleniny a ovoce a potravin bohatých na vlákninu)
– formuje imunitní systém organismu a spolupracuje s ním pro lepší funkci
– podporuje detoxikaci skrze neutralizování látek posílané z jater
– ovlivňuje nervový systém (probíhající výzkum o spojení mozek-mikrobiota tzn. to co sníme a jaký to na nás má vliv se projeví i v náladě tedy jestli jsme štastní, produktivní ale i třeba v depresi)
– produkuje vitamíny K, B12, B2 a B6 což je extrémně důležité pro všechny, ale vegany a vegetariány dvojnásob

Prebiotika – výživa pro přátelské bakterie

Abychom podpořili množení a zdraví přátelských probiotik, musíme jim dodávat tzv. prebiotika. V jednoduchosti se jedná především o vlákninu, tedy zeleninu, luštěniny a další. Čím rozmanitější druhy zelenin a luštěnin, tedy prebiotik, tím lepší pro růst probiotik.

Proto nekupujte probiotika bez prebiotik. Samostatně nemají de facto žádný význam.

Co je vlastně špatně na užívání antibiotik?

– Často jsou předepisována zbytečně na lehké nemoci a to i proto, že to sami lidé chtějí a vyžadují to po lékařích. Neuvědomují si však možná rizika.
– Časté užívání antibiotik znamená, že se škodlivé bakterie naučí být imunní vůči antibiotikům a vaše tělo nebude schopné se již touto cestou léčit. Předpovídá se, že do roku 2050 se kvůli antibiotické rezistenci, tedy tomu, že antibiotika špatné bakterie nezničí, nedokáže vyléčit infekční onemocnění. Antibiotická rezistence se tak může stát nejčastější příčinou úmrtí vůbec.
– Po doužívání antibiotik se už neřeší náprava poškozeného trávení. To znamená, že je sice onemocnění zažehnáno, ale obranyschopnost organismu nefunguje naplno a tělo je tedy více náchylné než na samotném začátku před antibiotiky.

Co dalšího ničí přátelské bakterie?

– cukr
– geneticky modifikované potraviny
– přemíra lepku
– emoční stres
– alkohol
– nedostatek pohybu
– nadměrné pití tekutin
– kouření
– špatná kvalita nebo délka spánku

Jak z kruhu antibiotik ven?

1. Podpořte růst přátelských bakterií (probiotik)

Tvorbu přátelských bakterií můžeme podpořit zdravým životním stylem, výživou i kúrou probiotik. Totiž správné osídlení přátelských probiotik a jejich hojné množství může samo o sobě zničit řadu patogenů, a proto je třeba je podporovat a posilovat. Tenhle bod se jako společnost musíme velmi rychle naučit, protože nadměrné užívání antibiotik už není možné a dlouhodobě udržitelné.
Pokud již onemocníte a musíte antibiotika užívat, dbejte na to, abyste absolvovali kúru kvalitních a účinných probiotik ve spojení se zdravým životním stylem a výživou!

Dosud běžný model léčení nemocí s patogenními bakteriemi skrze užívání antibiotik:
– většina lidí dnes drží špatný životní styl a výživu, to má za následek oslabený organismus => silná nemoc => antibiotika => ještě víc oslabený organismus => snazší nakažení a onemocnění => další nemoc => další antibiotika => ještě víc oslabený organismus => další nemoc => další antibiotika, které již tak účinně nefungují a musí se jich dát více => ještě víc oslabený organismus => velmi nízká obranyschopnost => a tak dále.

Model léčby nemocí s patogenními bakteriemi, kterým bychom se měli vydat:
– základem tohoto modelu je zdravý životní styl a výživa => podpora organismu => silná obranyschopnost => slabá zažehnaná nemoc bez léků => podpora organismu => silná nemoc => antibiotika, která fungují, protože je neužíváme často => vyléčení => náprava trávení probiotiky => silná obranyschopnost => slabá nemoc vyřešená bez léků a tak dále.

Pozor! Mít silnou imunitu neznamená, že neonemocníte nebo se nebudete cítit unavení. Ale znamená to, že nebudete potřebovat léky k překonání lehkých nemocí! Ve chvíli, kdy se začnete cítit zle, to tělo volá o pomoc, abyste se šetřili. V tuto chvíli se totiž soustředí na boj proti škodlivým bakteriím.

2. Nepřecházejte nemoci

Pracovní vytížení a povinnosti nás nutí k tomu, abychom nemoci přecházeli. To ale vůbec není dobrý nápad. Oslabuje to naše tělo a v konečném důsledku nás pak může skolit i menší nemoc, kterou bychom při vyléčené nemoci zvládli hravě.

3. Nevyžadujte předepsáni antibiotik, pokud to lékař neusoudí sám

Potřebujete opravdu antibiotika? Stačí se zeptat lékaře. Obecně platí, že při lehkých nemocích si můžete pomoci sami různými bylinami a čaji. Pokud už musíte sáhnout po lécích a máte vysokou horečku po delší dobu bez zlepšování, určitě navštivte lékaře.

4. Nepřehánějte to s hygienou (především u dětí)

Čistota půl zdraví? Ne tak úplně. Často vidím, jak maminky malé děti pořád utírají a hlídají jen co upadnou na zem. Je potřeba si uvědomit, že to je to nejhorší, co pro dítě můžete udělat. Nechte jej, ať se mu utvoří imunita a “zkamarádí” se s bakteriemi všeho typu. Čím víc jich pozná, tím lepší bude mít pak obranyschopnost. To samozřejmě neznamená, abyste jej nekoupali a nebo doma rozumně neuklízeli, jen proto aby měl skvělou imunitu. 🙂 Prostě vše s rozumem.Myslet na to, že ne všechna špína je na škodu.

5. Šiřte povědomí o problému nadužívání antibiotik dále!

Pokud se vám článek líbil a našli jste v něm hodnotné informace, budeme rádi za sdílení.

Související články:
Jak nezdravé trávení sabotuje vaše spalování tuků
6 tipů, jak zlepšit kvalitu trávení
Příčiny špatného trávení
Za vším hledej trávení

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů