Chytré vánoční strategie aneb jak nepřibrat

Vánoce jsou pro mnohé symbolem přejídání se a přibírání na váze. Co to letos udělat trochu jinak? Užijte si Vánoce a vyhněte se těmto problémům.

Ano, letos budete jíst vše, včetně cukroví, a to bez výčitků! Stačí si osvojit tyto chytré vánoční strategie.

VÁNOCE NEMUSÍ ZNAMENAT KILA NAVÍC

Nechystám se vás nudit poučkami o tom, že máte víc pít nebo jíst zeleninu před každým jídlem. Nechme tyto rady výživovým poradcům. Nechci vás ochudit o sváteční večeři ani o cukroví. Na druhou stranu není přece nutné během svátků zbytečně nabrat několik kil…

Dost iluzí, buďme realisti

Zásadní věcí je uvědomit si, co nás čeká, přijmout tuto skutečnost a zařídit se podle ní. Čeká nás cukroví, bramborový salát a přípitky. Přichází tedy období vyššího příjmu sacharidů, tuků a alkoholu.

Neodpírejte si

Víte, co se stane, když si odepřete potěšení o Vánocích a úlevy od běžné rutiny? Snáze ztratíte motivaci a důvody, proč dodržovat svůj režim po zbytek roku.

Naopak, pokud budete respektovat to, že občas máte období lehkého uvolnění v režimu stravování, pak po návratu zpět budete dřít ještě víc!

Člověk není robot a potřebuje po období práce a dřiny také zasloužený odpočinek a odměnu. To ale neznamená, že se vykašlete na všechno, co jste se naučili!

Chytré vánoční strategie

#1 Večer jezte jako král (Bojujte se stresem.)

Možná jste se právě zhrozili, že jsem se zbláznil, ale není to tak.

Večerní hladovění nám způsobuje stres. Určitě každý znáte psychický stres z práce nebo mezilidských vztahů. Stejně tak existuje stres fyzický, který vzniká ze cvičení nebo fyzicky náročné práce.

Dalším stresem, se kterým bojuje naše tělo je hlad, především ten vynucený a nedobrovolný. Ten nejhorší hlad je večerní.

Stres z nejezení večer působí na hladinu stresového hormonu v těle. To může způsobit,  že si vaše tělo může držet tukové zásoby a nebude je chtít uvolnit pro spálení.

Pokud začnete už ráno jíst, tak největší chutě a hlad budete mít právě večer. V nočních hodinách totiž nejste ve škole, práci a už jen odpočíváte, relaxujete a máte čas na přemýšlení o jídle.

Ptám se: “Není tedy tohle nejvhodnější doba, kdy jíst jako král?”

Psychologicky i fyziologicky je večeře určitě nejlepší dobou, kdy jíst hodně. Ideální je jít před večeří cvičit.

Pamatujte taky na to, že nejste popelnice a jíst jako král neznamená nacpat se jídlem skládající se z pizzy, snickers apod.

Začněte pěkně zeleninovým salátem, pak maso, pak příloha. Udělejte si chutné jídlo z prvotřídních surovin.

A nebojte se. Neztloustnete z toho, že budete večer jíst nejvíc z celého dne. Ztloustnete z toho, že budete jíst nekvalitní potraviny po celý den ve velkém množství. 😉

Naopak, když budete jíst lehce přes den (Ideálně půstovat principem GORILLA Diet, který spočítá v tom, že nejíte od 21:00 večer do 12:00 druhého dne), před večeří si zacvičíte a pak si dáte velkou večeři, můžete paradoxně nastartovat spalování.

To vše je v moci toho, jak si nastavíte svoji hormonální produkci a jak na své tělo a psychiku působíte.

  • Pokud vás problematika hormonů a přerušovaného půstování zajímá, zapojte se do Jídelníčkové Výzvy, kde se jde více do hloubky.

#2 Přes den naopak jezte lehce (Vycházejte z historie.)

Evolučně jsme napragramovaní na to, že přes den jsme jedli velmi málo nebo vůbec. To je ta část dne, kdy jsme jako Homo ergaster byli na lovu a živili se během toho sběrem bobulí a kořínků.

Teprve až ke sklonku dne, kdy se ulovila zvěř, dovlekla se do chýše a připravila se, jsme začali jíst a hodovat. Tyto královské hody mimo jiné podporují usínání a satisfakci v rámci mozkové činnosti. Dostatečné nasycení má na tělo sedativní účinky.

Naopak když jste přes den polohladoví, jste více aktivní, a to jak mozkově tak svalově. Pamatujte na instinkt hladového vlka. Přesně tohle náš předek využíval (…ačkoliv tomu neříkal řízené krátkodobé půstování.:) ) Nikdy by se nevydal lovit po velkém obědě, protože instinktivně věděl, že nemá šanci.

My si dnes myslíme, že po dobrém velkém jídle po ránu nebo na oběd budeme více produktivní nebo silnější.  Ale paradoxně si dáváme po obědě kávu, protože se potřebujeme probrat a dodat energii.

Takže, přes den jíst velmi střídmě. Není třeba ani vůbec jíst dopoledne a na oběd si dát lehký salát. Určitě budete násobně produktivnější a plní energie. A večer si hodujte a relaxujte. 🙂

#3 Zacvičte si

Může to znít jako klišé, ale je velmi důležité a účinné cvičit každý den.

Pravidelný pohyb a cvičení zlepšuje hormonální produkci a působí skvěle na psychiku. Spálíte při něm kalorie, posílíte svaly a tím i nastartujete metabolismus.

Pravidelná denní aktivita po 10 – 20 minutách je násobně lepší pro tělo a Vaše výsledky než pouhé 3 cvičení týdně, i kdyby byly 2 hodinové.

Pokud máte problémy s usínáním, věřte, že pravidelný pohyb zajistí nápravu velmi rychle.

Tím končí zásadní strategie na Vánoce, ale samozřejmě ne jen na ně. A teď už jen takové minitipy ke zkoušení.

Další minitipy:

#4 Hydratujte se

Hlavně vodou. Říká se přece: „Hlad je převlečená žízeň.“

#5 Zapojte do hry tajnou zbraň

Nakopněte metabolismus a spalujte efektivněji. Vánoční období je nejlepší čas, kdy vyzkoušet  GORILLA METBURN – spalovač tuků, který Vás zasytí a zpomaluje vstřebávání sacharidů.

#6 Jezte kompletně všechno…

…ale ne vše, co vám přijde pod ruku! Myslím tím, abyste jedli zeleninu, bílkoviny, sacharidy i tuky.Vykašlete se na nízkosacharidové nebo vysokotučné diety.

#7 Naplánujte si strategický cheat meal.

Mějte jasný plán, kdy budete mít den naprostého volna. Vánoce jsou období klidu, lásky a radosti. Nebuďte ortodoxní.

#8 Jezte vědomě a pomalu

Rozžvýkejte každé sousto 30x a pak až polkněte. Budete lépe trávit, nebudete přejezení a více si každé sousto užijete.

#10 Neochutnávejte…

…prostě neochutnávejte. Dejte si do sytosti to, co vás láká a pak nejezte pár hodin. Nejhorší totiž je jíst málo, ale pořád. 🙂

#11 Dostatečně spěte.

Pokud se nevyspíte pořádně, budou proti vám hrát hormony. Budou zvyšovat chutě k jídlu, nebudete produktivní a budete více odkládat věci, tedy prokrastinovat. Dokonce se budete přemlouvat k tréninku. Takže se dobře vyspěte.

#12 Nestresujte se…

Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady zpracování osobních údajů